Hem / Handboll i Sverige / Svensk handboll utökar samarbetet med Solidsport

Svensk handboll utökar samarbetet med Solidsport

1600 lag- och klubbkanaler. Mer än 40 000 livesända matcher - det är nyckelresultat för ett framgångsrikt fyraårigt samarbete mellan Svenska Handbollförbundet och Solidsport. Nu förlängs samarbetet med tre år till.

Bilden: Robert Wedberg, Svenska Handbollförbundet och Tobias Thalbäck, Solidsport, skakar hand. Foto: Solidsport.

Svensk handboll var 2018 ett av de första idrottsförbunden att teckna ett streamingsamarbete med Solidsport med en innovativ ambition att möjliggöra livestreaming för handboll på alla nivåer.

 

Fyra år senare har över 40 000 matcher livesänts på 1600 lag-, klubb- och eventkanaler, vilket lockat mer än 180 000 unika tittare som har konsumerat över 780 000 timmar direktsänd handboll.

 

- Det har betytt otroligt mycket. Vi har haft en fantastisk resa tillsammans och byggt upp en nyfikenhet för handbollen på bred front på ett sätt vi inte har kunnat tidigare. Det här innebär att vi kan fortsätta ta ytterligare kliv tillsammans, vilket känns otroligt bra, säger Robert Wedberg, Generalsekreterare för Svenska Handbollförbundet.

 

Men det är inte allt.

- Det har inte bara varit viktigt och uppskattat av publiken. Detta har också hjälpt oss att öka kunskapen om handboll och utvecklat vår sport genom att även göra det möjligt för alla domare, spelare och tränare att se sig själva eller analysera andra, både live men kanske framför allt – on demand.

 

Med fyra framgångsrika år avklarade har båda parter nu kommit överens om en treårig förlängning med målsättningen att fortsätta bygga och utveckla plattformen för all livehandboll över hela Sverige. På alla nivåer.

 

- Det här avtalet gör nu att vi kan fortsätta ta ytterligare steg tillsammans, vilket känns fantastiskt på många sätt, säger Wedberg.

 

- Det här är förstås en väldigt viktig förlängning för oss också. Handbollen var en av våra allra första partners och har haft en stor roll i att utveckla hela konceptet som idag präglar vårt varumärke. Vi har kommit långt tillsammans medan det fortfarande finns mycket kvar att göra. Något vi nu har tre år till på oss att utveckla tillsammans, säger Tobias Thalbäck, vd på Solidsport.